Lokacija: Galerija Akademije likovnih umjetnosti Univerziteta u Sarajevu, Obala Maka Dizdara 3
Otvorenje: 3. april 2024. godine, 14:00h
Javna ustanova „Gradski Muzeji“ Sarajevo (Muzej savremene umjetnosti Ars Aevi) u saradnji s Akademijom likovnih umjetnosti Univerziteta u Sarajevu organizira izložbu pod nazivom „I Will Return on April 12... / Vratit ću se aprila 12... Ilya Kabakov“ koja pred publiku donosi istoimenu umjetničku instalaciju i detalje recentnog konzervatorsko – restauratorskog postupka. Postupak su sproveli profesori i studenti Interdisciplinarnog studija konzervacije i restauracije Akademije likovnih umjetnosti i Prirodno-matematičkog fakulteta Univerziteta u Sarajevu pod rukovodstvom prof. dr. Ćazima Hadžimejlića.
Ovaj složeni konzervatorsko-restauratorski postupak podrazumijevao je uklanjanje površinskih nečistoća sa lica i naličja djela, ponovno fiksiranje ljepljivih traka koje nose boju, kao i zamjena olabavljenih ljepljivih traka s poleđine, te reintegracija nedostajućih dijelova i boje. Rad je restauriran za potrebe retrospektivne izložbe djela Ilye i Emilije Kabakov pod nazivom „Between Heaven and Earth“ kustosice Chiare Bertole. Izložba je producirana od strane Fondacije Querini Stampalija iz Venecije u okviru 60. venecijanskog Bijenala, gdje će javnosti biti dostupna do 14. jula 2024. godine.
Ilya Kabakov (1933-2023)
I Will Return on April 12... (version tree) / Vratit ću se aprila 12... (I Will Return on April 12th), verzija tri
(1990) 1997
Instalacija (ulje/akril na natron papiru, stolica, dirigentski pult, odjevni predmeti)
„Savremena umjetnost, po mom mišljenju, postoji isključivo zbog institucija umjetnosti i logično može biti smještena ili unutar ili vrlo blizu ovakvih institucija. Razlog je vrlo jednostavan: u usporedbi s prošlošću, savremene umjetnost sama po sebi nije nešto veoma vrijedno i izvan kulturnih institucija, ona je samo hrpa smeća.“ Ilya Kabakov (umjetnici o muzejima savremene umjetnosti po upitu kustosice Chiare Bertole, iz kataloga izložbe „Artisti per Sarajevo“, 1997).
Ilya Kabakov (1933-2023) donirao je umjetničku instalaciju „I Will Return on April 12... / Vratit ću se aprila 12...“ Projektu kulture „Sarajevo 2000“ (kasnije Ars Aevi) 1997. godine posredovanjem kustosice Chiare Bertole (te fondacija Bavilacqua La Masa i Querini Stampalija). „Vratit ću se aprila 12...“ u vlasništvu Muzeja savremene umjetnosti u Sarajevu treća je verzija ovoga rada, prvi put predstavljena na izložbi „Umjetnici za Sarajevo“, Palazzo Fondazione Querini Stampalia u Veneciji.
Značenje, naracija, dinamika instalacije Ilye Kabakova odvija se u pomno kreiranom odnosu i poziciji vizualnog repertoara koji ju čini. Dirigentski pult s listom bijelog papira na kojem je crnim kurzivom ispisana poruka „Vratit ću se aprila 12...“ promatrača uvodi u prizor gdje se na pod postavljenoj romantičnoj slici oblaka i nebeskog plavetnila suprotstavlja realistični „aranžman“ trošnih, odjevnih predmeta ljudske svakodnevice - sako, košulja, čarape, cipele uredno složeni na jednako trošnoj stolici. Ovako postavljeni elementi oivičeni su segmentnim stupićima koje povezuje konopac. Umjetnik ovom tankom linijom definira prostor instalacije koju se može razumjeti kao autobiografsku crticu o nestajanju iz stvarnosti (SSSR-a). Prizor je prožet osjećanjem usamljenosti i nostalgije koja je naglašena obećanjem iz naslova rada: „vratit ću se...“.
Ilya Kabakov rođen je u Dnjepropetrovskom, u Sovjetskom Savezu, 1933. godine, a umro je u New Yorku 2023. godine. Studirao je na umjetničkoj akademiji VA Surikov u Moskvi. Nedugo po migriranju na Zapad (Pariz, potom New York) 1987. godine, upoznao je Emiliju Lekach s kojom zajednički stvara od 1988. godine. Jedan je od najvažnijih konceptualnih umjetnika porijeklom iz Rusije. Njegova umjetnička inovacija je forma totalne instalacije u kojima se sjećanja i utopijske, sanjarske vizije prepliću s naturalističkim prikazima i predmetima sovjetske zbilje. Djela Ilye Kabakova, rana slikarska, a potom i instalacije koje su ga učinile slavnim imaju narativan karakter. Stilske odlike njegovog rada kreću se između realizma i naturalizma. Kabakov se zanima za ljudsku usamljenost, a posebno građanina pod okolnostima Sovjetskog režima.
Tekst: Aida Bičakčić, voditeljica kolekcije Ars Aevi, kustosica